torstai 3. marraskuuta 2016

Lukusujuvuuden edistäminen


Tässäkin asiassa motivaatio on tärkeässä asemassa, joten lähestyin aihetta sen kautta. Äänikirjojen ja selkouutisten mukana lukemisen lisäksi mietin, että miksei myös karaokea voisi hyödyntää lukemisessa takeltelevan lapsen kanssa, jolla on erityisesti vaikeuksia siirtyä lukiessa eteenpäin. Musiikista tai muuten vaan laulajista ja bändeistä kiinnostunutta lasta tämä voisi motivoida. Sanat näkyvät videolla tietyn ajan ja tekstin värin vaihtuminen ohjaa etenemään. Kaikkein nopeimmat pop-renkutukset eivät kuitenkaan ehkä toimi tässä yhteydessä parhaalla mahdollisella tavalla. Youtubesta löytyy runsaasti karaokeversioita esim. suomalaisilta lasten ja nuorten suosimilta artisteilta. Olennaista ei ole laulaako vai puhuuko lapsi lukemansa, kunhan lukee. Lyriikat saattavat olla osalle mieluisaa luettavaa ilman karaokeakin. Lyriikoissa tulee usein kaivattua toistoakin kertosäkeiden muodossa.

Olennaista on motivaation hakeminen lapsen mielenkiinnon kohteista. Kokkaamisesta kiinnostuneelle lapselle reseptien lukeminen voi olla motivoivaa. Lapsen tulee saada tekstistä jotain itselleen, eikä vain tankata itselleen merkityksetöntä tekstiä. Lapsen lukemista voisi myös äänittää (lapsen suostumuksella ja paineita lisäämättä) aina silloin tällöin lukuvuoden aikana, jotta lapsi pääsisi itse kuulemaan edistymisensä lukemisen sujuvuudessa. Kokemus omasta edistymisestä voisi auttaa ymmärtämään harjoittelun merkityksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti