Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen edistäminen opetuksessa
Sujuvaan lukutaitoon ei päästä
ilman runsasta lukemista. Siksi minusta olisi perusteltua painottaa opetuksessa
oppilaslähtöistä innostusta lukemiseen. Opettajan tulisi antaa mahdollisuus
monenlaisten tekstien lukemiseen. Oppilaiden keskinäinen kirjavinkkaus varmasti
motivoi lukemaan kirjoja, joita oppilas ei muuten osaa käsiinsä hakea.
Opettajan vastuulla on tietenkin tarjota mahdollisuuksia esimerkiksi
kirjastokäynteihin tai huolehtia muutoin mahdollisuuksien mukaan siitä, että
kirjoja on saatavilla. Varhaiskasvatus- ja esiopetusikäisten lasten
erityisopetuksessa toimiessani olen pitänyt tärkeänä painottaa lukemisen
merkitystä niin kotona kuin päiväkodeissa ja eskareissakin. Ääneen lukeminen
tukee itse asiassa monia kehityksen osa-alueita. Samalla lapsille lukeva
aikuinen voi tarjota lapselle eläytyvän lukemisen mallin. Tätä eläytyvää
lukemista voidaan myöhemmin harjoitella koulussa teatterinomaisesti.
Sujuvan lukutaidon kehittyminen
vaatii joka tapauksessa myös paljon mekaanisia toistoja. Tässä toimivana ja
motivoivana menetelmänä saattaa toimia parilukeminen, jossa pari lukee
toisilleen ääneen vuorotellen. Myös ns. lukuvartit toimivat hyvin
lukemissujuvuuden harjoittelussa. Ajatuksena on, että lapsi lukee ääneen
esimerkiksi vanhemmilleen tai sisaruksilleen 15 minuuttia joka päivä. Itse olen
käyttänyt menetelmää hyödyksi oman lapseni kanssa. Pikkuveljelleen lukeva
isosisko tulee samalla tukeneeksi pikkuveljensä lukivalmiuksien kehitystä ja
tarjonneeksi äidille mahdollisuuden vaikkapa kotitöiden tekoon. Kotona lapsi
kokee harvoin epäonnistumisen pelkoja ja vanhempi tai pikkusisarus on yleensä
kiitollista yleisöä. Näin ei kuitenkaan valitettavasti ole aina.
Saatavilla on myös paljon sähköisiä
sovelluksia ja ohjelmia lukusujuvuuden harjoitteluun. Parhaisiin tuloksiin
luultavasti päästään, kun käytetään mahdollisimman monipuolisesti erilaisia
lukusujuvuuden kehitystä tukevia menetelmiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti