Luetun ymmärtämisen edistäminen
Kerroksellinen
lukeminen etenee siten, että tekstistä luetaan ensin mahdolliset alaotsikot
sekä kunkin kappaleen alkuvirke (tai tarvittaessa kaksi ensimmäistä). Sen
jälkeen kappaleita silmäillään sen suhteen, miten alkuvirkkeiden aiheita
täsmennetään. Lopuksi teksti luetaan kokonaan. Kuhunkin vaiheeseen voi antaa
tehtäviä, kuten sisältökysymyksiä tai otsikoiden valintaa, jolloin opiskelijat
näkevät, kuinka jokaisella kierroksella tekstistä selviää uusia kerroksia.
Tekstin, tehtävän
tai oman tuotoksen lukeminen ääneen auttaa ymmärtämään sisältöä sekä
palauttamaan mieleen sanoja ja rakenteita. Kaikki opiskelijat kannattaa tehdä
tietoisiksi siitä, kuinka tällainen kontaktin saaminen aivojen puhutun kielen
”puoleen” hyödyttää monessa tilanteessa. Jos ääneen ei voi lukea, voi turvautua
ns. huuliolukuun, jossa ääntöelimet tapailevat puhetta, mutta ääntä ei päästetä
ulos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti