tiistai 13. syyskuuta 2016

Fonologisen tietoisuuden harjoitaminen eskari-ikäisen/ekaluokkalaisen kanssa

Fonologisella tietoisuudella tarkoitetaan ihmisen kykyä erottaa äänteitä, tavuja,
 ja kirjaimia sekä taitoa muodostaa näistä osista sanoja. Koska fonologinen tietoisuus on tärkeää lukemaan oppimisen kehittymisessä, ajattelin nostaa siitä esiin helpon harjoituksen, jossa on kolme eri osaa, joiden tarkoituksena on harjoittaa lasta erottamaan sanoista alkuja ja loppuja sekä tavuista yksittäisiä kirjaimia:

a) Sanan ensimmäisen kirjaimen arvuuttelu
- Opettaja sanoo oppilaalle erilaisia sanoja ja oppilaan tulee tunnistaa, millä kirjaimella kukin sana alkaa.

b) Sanan viimeisen kirjaimen arvuuttelu
- Oppilas sanoo oppilaalle erilaisia sanoja ja oppilaan tulee tunnistaa, mihin kirjaimeen kukin sana loppuu.

c) Oppilaan omien sanojen alku- ja loppukirjainten arvuuttelu
- Oppilas saa itse sanoa mielessään olevia sanoja ja yrittää tunnistaa sanastaan sekä alku- että loppukirjaimen.

Opettaja voi esimerkiksi seurata edistymistä laskemalla oikein menneet kirjaimet kustakin osasta (esim. 10 sanaa/osa) ja palkita oppilaan esimerkiksi tarroilla, mikäli parannusta edelliskertaan on tullut.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti