Lukemaan opetteleville hauskoja
harjoituksia ovat monet tässä blogissa jo esitellyt pelit ja leikit. Eräs suosikkini mainituista on sanaselityspeli Junior
Alias, jossa sanakorteissa on mukana myös kuvat. Alias-kortteja voi käyttää
vaikka kuinka monin eri tavoin, kuten luokittelu- tai nimeämisharjoituksena sekä yleensä lukitaitojen opetteluun. Laadukkaan ja kieleltään rikkaan
lastenkirjallisuuden lukeminen ja luetun läpikäyminen yhdessä lapsen/lasten
kanssa tukee kehityksen eri osa-alueita varsin kokonaisvaltaisesti. Loruttelu, riimittely
sekä kaikki kielellä leikkiminen on hauskaa. Parhaimmillaan käytetyt menetelmät
täydentävät toisiaan ja eri tavoin oppivien lasten sanavarasto, lukivalmiudet, kertova
puhe ja muut kielelliset valmiudet kehittyvätkin ikään kuin leikin ja muun
mukavan sivutuotteena – lapsen näkökulmasta katsoen.
Lasten kanssa on helppoa ja motivoivaa aloittaa esimerkiksi oman
nimen kirjainten tunnistamisesta.
Tätä voi toteuttaa eri tavoin. Esimerkiksi seuraavalla tavalla saadaan mukaan
toiminnallisuutta ja liikettä: opettaja antaa lapsille ohjeen, vaikkapa:
”kaikki ne, joiden nimen alussa on J-kirjain saavat hypätä ilmaan kolme
kertaa”. Kirjain voidaan samalla näyttää lapsille, jotka vielä tuntevat
kirjaimia heikosti. Voidaan myös käyttää
laminoituja lasten nimikortteja, opetella tunnistamaan toisten ryhmän lasten
nimiä ja laskemaan kirjaimia. Kirjaimiin tutustumisessa on hyvä hyödyntää erilaisia
työtapoja. Kirjaimia voidaan mm. taivuttaa piippurassista, leikata lehdistä tai
muodostaa oman kehon avulla.
Lasten mielestä on myös hauskaa tutustua
kirjoittamisen alkeisiin muovisten kirjainten avulla esimerkiksi seuraavaan
tapaan: Opettaja on valmistellut tuokion valitsemalla sanan (ajankohtaisen tai
muutoin motivoivan) ja laittamalla pussiin sanan sisältämät kirjaimet. Kukin lapsi
saa vuorollaan nostaa pussista yhden kirjaimen ja asettaa sen kaikkien
nähtäväksi pöydälle. Tämän jälkeen kirjaimia asetellaan vuorotellen peräkkäin
(lapsi saa päättää, mihin kohtaan jonoa kirjaimensa asettaa). Käydään kunkin
kirjaimen kohdalla läpi sitä vastaava äänne sekä kirjaimen nimi. Kirjanjonosta
alkaa kirjain kirjaimelta muodostua sana, yleensä aluksi ”epäsana”, jonka
opettaja lukee, ja oppilaita naurattaa. Kun sana on lopulta lähes
valmis, kaikki tietenkin arvaavat sen ja saavat yhdessä kokea löytämisen riemun.
Jos joku arvaa sanan jo kauan ennen kuin kirjaimet ovat järjestyksessä, voidaan
yhdessä hakea kirjaimille oikeaa paikkaa kirjain-äänne-vastaavuuden
kautta: ”mikähän kirjain tähän sitten tulisi? S-Y-K---, S vai Y?” Äänteet
luetaan venyttäen.
Kirjainten ja äänteiden kautta ja käytännössä toki
rinnallakin voidaan siirtyä tutkimaan tavuja.
Oma nimi voidaan taputtaa tavuiksi ja tavut voidaan laskea. Sanojen muodostaminen valmiita tavuja
yhdistämällä on yleensä hauskaa ja tehokasta. Voidaan myös pohtia, kuinka monta
erilaista sanaa saadaan alkutavuun erilaisia lopputavuja liittämällä. Samalla
sanavarasto karttuu, esimerkiksi alkutavuun UU- voidaan liittää lopputavu -NI, -SI,
-HI (”mikä ihmeen uuhi?”).
Kuten alussa totesin, näissä hommissa on helposti mukavaa. Opettajan näkökulmasta kaikkein hauskinta on kuitenkin ehkä huomata, että kun perusasiat ovat hallussa, menetelmien suhteen vain mielikuvitus on rajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti