Unesta tekstiksi, kirjoita teksti vaihe vaiheelta -projekti.
Unesta tekstiksi -kirjoitustehtävä eriyttää ylöspäin.
Tehtävän vaihetta 1 voi valmistella joko ennakkoon tai ryhmäkeskustelulla.
Kirjoittajat voivat hyödyntää kirjoitusprosessissaan myös Kirjoita teksti vaihe
vaiheelta -projektin palautelomaketta.
Tiesitkö, että tutkimusten mukaan jokainen ihminen näkee
unia joka yö, mutta useimmat unohtavat unensa herätessään? Unia voi kuitenkin
oppia muistamaan. Jotkut unet saattavat piirtyä mieleen pysyvästi. Monet meistä
muistavat jonkin erityisen pelottavan tai toistuvasti näkemänsä painajaisen.
Unien sisältö saattaa muistuttaa tarinaa, mutta usein unen tapahtumien
eteneminen on epäloogista. Esimerkiksi tapahtumapaikka saattaa vaihtua aivan
yllättäen. Tapahtumat saattavat olla absurdeja eli järjettömiä. Unen tunnelma
voi myös olla erityisen voimakas.
1. Kirjoita oma teksti näkemäsi unen tai unien pohjalta. a.
Palauta muistiin näkemiäsi unia ja kirjaa vihkoon yksityiskohtia niistä. Voit
muistella koko elämäsi aikana näkemiäsi vaikuttavia unia tai pitää viikon ajan
unipäiväkirjaa. Kokoa muistamistasi unista ajatuskartaksi – tunnelmat –
henkilöt – paikat – esineet – tapahtumat – värit – eläimet.
b. Valitse muistamistasi unista yksi sinua ravistellut
painajainen, miellyttävä uni tai todentuntuinen uni. Laadi vihkoon suunnitelma
unen tapahtumista, henkilöistä ja paikoista. c. Kirjoita unesi mahdollisimman
tarkasti tarinaksi. Pyri välittämään unen tunnelma. Muista kappalejako. d.
Keksi unitarinallesi otsikko. Muista oikolukea tekstisi ennen palauttamista.
Kirjoita teksti vaihe vaiheelta -projektin arviointilomake
Kirjoittaja:
Tekstilaji:
Tekstin otsikko:
– Lisää taulukkoon pisteet 1–3 (1 = kehitettävää, 3 =
erinomainen). – Kirjoita sanallinen palaute pistemäärän perään.
palautteen antajan nimi
kappalejako toimii 1–3
aloitus herättää kiinnostuksen 1–3
lopetus sopii kokonaisuuteen 1–3
houkutteleva otsikko 1–3
oikeinkirjoitus 1–3
Itsearviointi: Miten suunnittelin tekstin?
Mikä kirjoittamisprosessissa onnistui erityisen hyvin?
Mitä kirjoittamisprosessissa olisi kannattanut tehdä toisin?
Kirjoittaminen voidaan jättää ajatuskartan tasolle. Jos
kirjoittaminen on vaikeaa, ajatuskartassa voi olla kuvia joista oppilas kertoo
tarinan. Tehtävää on helppo muuntaa kohderyhmän mukaan. Aiheen valinta ja
tekstin tuottaminen on jo usein vaikeaa, mutta tästä on helppo aloittaa.
Arviointilomaketta voi muokata tai jättää kokonaan pois. Aihe on Otavan Särmä 7
opeoppaasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti