Musiikilla on lähes taianomaisia voimia, joita kaikki voivat käyttää
hyväkseen musiikillisista kyvyistään ja taidoistaan riippumatta. Musiikkitoiminta voi varsinaisten musiikillisten lähtökohtien ja päämäärien
lisäksi sisältää monia muitakin tavoitteita, muun muassa äänteiden
omaksumiseen ja lukemisvalmiuksien kehittämiseen, motoristen
valmiuksien, avaruudellisen hahmottamisen ja loogisen päättelykyvyn
kehittämiseen tähtääviä tavoitteita.
Musiikissa ja puheessa on paljon yhteistä, esimerkiksi rytmiikka ja melodia. Lisäksi musiikki ja kirjoitettu teksti noudattavat molemmat merkitsemistapaa, jota täytyy lukea vasemmalta oikealle. Musiikin kuuntelukokemus harjoittaa yleistä auditiivista herkkyyttä, joka on yhtä hyödyllistä sekä musiikinkuuntelussa että fonologisten erityispiirteiden hahmottamisessa. Oppiessaan lauluja ja niiden sanoja oppilaat voivat sitoutua lukemaan myös kirjoitettua tekstiä. Lisäksi musiikki ja soittaminen voi motivoida lukemaan.
Esimerkiksi kellopelien soittamiseen voidaan luontevasti yhdistää myös lukemaan opettelua tukevaa rytmiikka- ja tavuttamisharjoittelua. Myös kehorytmiikkaa voidaan hyödyntää lukemaan oppimisessa esimerkiksi tavuttamiseen liittyen. Kun tavuttamiseen yhdistetään kehollinen kokemus tulee oppimisesta kokonaisvaltaisempaa. Musiikin tukena voidaan lisäksi käyttää kuvia.
Musiikissa ja puheessa on paljon yhteistä, esimerkiksi rytmiikka ja melodia. Lisäksi musiikki ja kirjoitettu teksti noudattavat molemmat merkitsemistapaa, jota täytyy lukea vasemmalta oikealle. Musiikin kuuntelukokemus harjoittaa yleistä auditiivista herkkyyttä, joka on yhtä hyödyllistä sekä musiikinkuuntelussa että fonologisten erityispiirteiden hahmottamisessa. Oppiessaan lauluja ja niiden sanoja oppilaat voivat sitoutua lukemaan myös kirjoitettua tekstiä. Lisäksi musiikki ja soittaminen voi motivoida lukemaan.
Esimerkiksi kellopelien soittamiseen voidaan luontevasti yhdistää myös lukemaan opettelua tukevaa rytmiikka- ja tavuttamisharjoittelua. Myös kehorytmiikkaa voidaan hyödyntää lukemaan oppimisessa esimerkiksi tavuttamiseen liittyen. Kun tavuttamiseen yhdistetään kehollinen kokemus tulee oppimisesta kokonaisvaltaisempaa. Musiikin tukena voidaan lisäksi käyttää kuvia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti