keskiviikko 14. syyskuuta 2016

Kirjaimeen ja äänteeseen tutustuminen



Kirjainsuunnistus esi- tai alkuopetukseen

Tämän leikin tavoitteena on tutustua kirjaimeen ja äänteeseen useiden eri aistien kautta. Samalla tulee harjoiteltua motorisia taitoja sekä yhdessä toimimista. Kirjainsuunnistus toteutetaan työpistetyöskentelynä ja harjoitukset tehdään yksin, parin kanssa tai pienessä ryhmässä. Esimerkkinä käytettiin A ja I kirjaimia.

Ensimmäisessä työpisteessä on pussissa muovisia A ja I kirjaimia ja lapset yrittävät tunnustelemalla löytää halutun kirjaimen. Kirjainten tunnistamista voi harjoitella myös etsimällä kirjainkasasta (jossa on muitakin aakkosia mukana) kaikki A ja I kirjaimet. Kirjaimet voivat olla tulostettuja kirjainlappuja tai muovikirjaimia.

Seuraavaksi yritetään löytää pöydällä olevien tavaroiden joukosta A:lla ja I:llä alkavat.

Kehoa käytetään hyödyksi piirtämällä kirjaimia kaverin selkään ja tekemällä kirjaimia omalla keholla joko yksin tai parin kanssa.

Liikunnallisuutta saadaan mukaan, kun muodostetaan kirjaimet hyppynarusta lattialle ja sitten kävellään sitä pitkin. Kirjaimista voi myös tehdä hyppyruudukon lattialle. Jos on kaksi kirjainta vierekkäin, hypätään kahdella jalalla ja sanotaan äänne pitkänä. Jos on yksi kirjain, hypätään yhdellä jalalla ja sanotaan lyhyt äänne.

Haju- ja makuaistejakin voi käyttää tutustumalla A:lla ja I:llä alkaviin asioihin. Esim. appelsiini, inkivääri.

Kirjaimia piirretään eri tavoin, esim. tarjottimella olevaan mannaryyniin, valkotaululle tai seinäpaperille. Työvälineinä käytetään erilaisia kyniä tai vaikkapa pensseliä. Kirjaimia voi myös muodostaa tikuista tai kynistä.

www.lukujaliikkuen.fi/kirjainsuunnistus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti