Kirjainsuunnistus esi-
tai alkuopetukseen
Tämän leikin tavoitteena on tutustua kirjaimeen ja äänteeseen
useiden eri aistien kautta. Samalla tulee harjoiteltua motorisia taitoja sekä yhdessä
toimimista. Kirjainsuunnistus toteutetaan työpistetyöskentelynä ja harjoitukset
tehdään yksin, parin kanssa tai pienessä ryhmässä. Esimerkkinä käytettiin A ja
I kirjaimia.
Ensimmäisessä työpisteessä on pussissa muovisia A ja I
kirjaimia ja lapset yrittävät tunnustelemalla löytää halutun kirjaimen.
Kirjainten tunnistamista voi harjoitella myös etsimällä kirjainkasasta (jossa
on muitakin aakkosia mukana) kaikki A ja I kirjaimet. Kirjaimet voivat olla
tulostettuja kirjainlappuja tai muovikirjaimia.
Seuraavaksi yritetään löytää pöydällä olevien tavaroiden
joukosta A:lla ja I:llä alkavat.
Kehoa käytetään hyödyksi piirtämällä kirjaimia kaverin
selkään ja tekemällä kirjaimia omalla keholla joko yksin tai parin kanssa.
Liikunnallisuutta saadaan mukaan, kun muodostetaan kirjaimet
hyppynarusta lattialle ja sitten kävellään sitä pitkin. Kirjaimista voi myös
tehdä hyppyruudukon lattialle. Jos on kaksi kirjainta vierekkäin, hypätään
kahdella jalalla ja sanotaan äänne pitkänä. Jos on yksi kirjain, hypätään
yhdellä jalalla ja sanotaan lyhyt äänne.
Haju- ja makuaistejakin voi käyttää tutustumalla A:lla ja
I:llä alkaviin asioihin. Esim. appelsiini, inkivääri.
Kirjaimia piirretään eri tavoin, esim. tarjottimella olevaan
mannaryyniin, valkotaululle tai seinäpaperille. Työvälineinä käytetään
erilaisia kyniä tai vaikkapa pensseliä. Kirjaimia voi myös muodostaa tikuista
tai kynistä.
www.lukujaliikkuen.fi/kirjainsuunnistus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti