Läpsypeli -Tavujen tunnistaminen
toiminnallisesti
Pelin ideana
on harjoitella äänteiden ja kirjainten välistä yhteyttä.
Pelin kulku:
- Oppilasparilla
on pulpetillaan tavukortteja, esim. AI, EI, OU, AU jne. sen mukaan kuinka
paljon kirjaimia on ehditty opettelemaan.
- Opettaja sanoo sanan, esim. AU-TO.
- Oppilas läppää kärpäslätkällä AU-tavua.
- Pari/opettaja/koulunkäynnin ohjaaja tarkkailee (ja oikeasta läppäyksestä saa pisteen, mikäli halutaan kilpailla).
-Tavujen paikat vaihdetaan. Seuraavan tavun kohdalla läppäysvuoro vaihtuu/ kolmen oikean läppäyksen jälkeen vuoro vaihtuu.
- Opettaja sanoo sanan, esim. AU-TO.
- Oppilas läppää kärpäslätkällä AU-tavua.
- Pari/opettaja/koulunkäynnin ohjaaja tarkkailee (ja oikeasta läppäyksestä saa pisteen, mikäli halutaan kilpailla).
-Tavujen paikat vaihdetaan. Seuraavan tavun kohdalla läppäysvuoro vaihtuu/ kolmen oikean läppäyksen jälkeen vuoro vaihtuu.
*Eriyttäminen
ylöspäin: Oppilas voi ”tuplaläpätä” sanan kaikki tavut oikeassa järjestyksessä.
*Eriyttäminen alaspäin: Oppilas voi läpätä sanan alkukirjainta. Tässä tapauksessa pöydällä voi olla pelkästään kirjainkortteja.
*Eriyttäminen alaspäin: Oppilas voi läpätä sanan alkukirjainta. Tässä tapauksessa pöydällä voi olla pelkästään kirjainkortteja.
Lähde: Luokanopettajakollegalta
lainattu ja muokattu idea. Hän on lainannut idean Alakoulun aarreaitasta
http://www.alakoulunaarreaitta.fi
http://www.alakoulunaarreaitta.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti