torstai 15. syyskuuta 2016

Kirjain-äännetietoisuuden harjoittaminen

Puheen tuottamisessa tai ymmärtämisessä ei vaadita sanojen äänteeksi jakamisen taitoa. Lukemaan oppimisessa puolestaan edellytetään myös kirjain-äännetietoisuuden oppiminen. Äänteiden mieltäminen voi olla lapselle vaikea asia. Mieltämiseen vaikuttavat myös sanan pituus ja puheäänteiden ajallinen järjestys. Kun harjoitellaan, samaa kirjaintyyppiä tulisi käyttää riittävän pitkään, ja harjoituksia kertaamisineen olla paljon.

Seuraavassa lueteltuna viisi esimerkkiä, joilla voi harjoitella sekä äänne- että kirjaintasolla. Lisää esimerkkejä löytyy lähdeteoksesta (tiedot tekstin lopussa):
  • Sanaparien kuuntelu; PALO-PALLO, TULI-TUULI
    • kuunnellaan sitä, mikä sanassa muuttuu, minkä äänteen kesto muuttuu ja miten sanan merkitys muuttuu
  • Äänteiden laskeminen
    • kuinka monta äännettä sanassa kuuluu?
  • Äänteiden yhdistäminen
    • mikä sana muodostuu, kun yhdistetään äänteitä?
  • Äänteiden paikan vaihtaminen
    • esim. sanassa KATO /a/ ja /o/ vaihtavat paikkaa. Mikä sana tuli?
  • Alkuäänteen ja keskimmäisen äänteen poistaminen, esim. KUUMA, TUOLI
Lähde: Ahonen T., Siiskonen, T. & Aro T. (toim.) 2008. Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. PS-kustannus. s. 67-70.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti