Sanasanko tai esinepussi
Näytä lapselle kuva ja pyydä häntä nimeämään se.
Kun lapsi on nimennyt kuvan,taputtakaa sana yhdessä.
Jos lapsi nimeää puutteellisesti totea ”niin, siinä on… ”
Tämän jälkeen kerro lapselle kuvasta ja kuvaile kuvaa tai
tee lapselle kysymyksiä kuvasta, jos lapsen kehitys on jo pidemmällä.
Esim. ” Aivan tässä on auto. Autolla voi ajaa. Auto on ajoneuvo. Millä muulla välineellä voi ajaa?” ”Minkä värinen auto teillä/meillä on?)”
tai ”Aivan siinä on appelsiini. ”Appelsiini on hedelmä.”
”Minkä värinen appelsiini on?” ”Mikä on sinun lempihedelmäsi?”.
Tärkeää on kertoa lapselle kuvassa olevan asian yläkäsite (hedelmä, ajoneuvo, leikkikalu, eläin: maatilan
eläin, villieläin, jne.).
eläin, villieläin, jne.).
Kuvien tunnistaminen kuuleman perusteella
Laita lapsen eteen vähintään neljä kuvaa ja pyydä lasta laittamaan sankoon/purkkiin
kuvaa, kertoile kuvasta lisää ja kuvaile sitä: ”Se on eläin/ Sillä voi ajaa / Se on syötävää”
jne. Jos lapsi ei edelleenkään ole löytänyt sanomaasi kuvaa, voit näyttää lapselle kuvan ja
sanoa ”Tässä on ____________”. Tämän jälkeen lapsi voi laittaa kuvan sankoon/purkkiin.
Kuvien lajitteleminen yläkäsitteiden mukaan
Aseta lapsen eteen kolme purkkia. Tämän jälkeen laita lapsen eteen sekaisin kuvia
esimerkiksi kolmesta kategoriasta kustakin neljä kuvaa (määriä voi lisätä lapsen taidonmukaan). Laita kategorioista esimerkki kuva valmiiksi jokaiseen purkkiin, merkiksi siihen
kuuluvista kuvista. Esimerkiksi aseta lapsen eteen appelsiini, banaani, omena, luumu,
auto, moottoripyörä, polkupyörä, juna, leijona, kameli, krokotiili ja virtahepo. Tämän
jälkeen, laita purkkeihin: greippi, rekka-auto ja seepra. Laittaessasi kuvia malleiksi
purkkeihin, kerro lapselle: ”Nyt sinun pitäisi lajitella nämä kuvat ryhmiin, etsiä kuville koti.
Tässä purkissa on eläinten koti (laita seepra-kuva tähän purkkiin), Tässä purkissa on
hedelmien koti (laita purkkiin greippi-kuva) ja tässä purkissa on ajoneuvojen koti (laita
purkkiin rekka-auto-kuva). Nyt lajittele sinä loput kuvat purkkeihin.” Auta lasta tarvittaessa
kysymyksillä. Jos lapsi ihmettelee ”mihin jokin kuuluu” voit kysyä häneltä esim. ”Mitä
_________ tehdään?” ”Voiko sen syödä/ voiko sillä ajaa / Onko se elävä/hengittääkö se?”
jne. Kun kaikki kuvat on lajiteltu purkkeihin, voi kuvia vielä tarkastella uudestaan. Levitä
yhden purkin kuvat lapsen eteen. Nimetkää kuvat yhdessä ja pohtikaa, mikä kuvien
yhteinen nimi on?Lähde: https://peda.net/lappeenranta/varhaiskasvatus/kehitt%C3%A4minen/stko/stko2:file/download/a2051df1205f061edaa6d4a2368ab3b8ebbf5502/Suomi%20toisena%20kielen%C3%A4%20opetussuunnitelma.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti