Tehtävä tarkistetaan seuraavasti: Opettaja esittää uudelleen kysymykset ja bingon huutaja vastaa. Näin muutkin voivat tarkistaa, että kysymys ja vastaus sopivat yhteen.
Pehmoleluilla voi harjoitella paikanilmaisuja. Oppilaat nimeävät lelut ja sijoittavat ne luokassa eri paikkoihin. Opettaja kysyy: "Kuka on tuolin alla?" " Kuka on pöydällä?" ...Oppilaat vastaavat. Kun eri paikanilmaisut on käyty läpi ja oppilaat ovat oppineet käsitteet, piilottavat oppilaat lelut luokkaan ja antavat muille ohjeita niiden löytämiseksi.
Vähän jo vanhempien kanssa voi pelata Onnen pyörää, vrt MTV ja Janne "Ostatko vokaalin?" Porkka joskus vuosituhannen vaihteessa, jossa on tarkoitus arvata lause. Onnenpyörän säännöt alla olen lainannut wikipediasta. Itse olen käyttänyt onnenpyörän sijasta arpakuutiota ja pisteiden sijasta tulitikkuja/monopolipelin rahoja yms. Jos pyörittää ykkösen, menettää sekä tulitikkunsa/rahansa että vuoron (ns. rosvosektori). Jos taas saa kuutosen, menettää vain vuoron (ns. ohisektori). Muuten arvatessaan oikean konsonantin, saa arpakuution osoittaman luvun x konsonanttien määrän sanassa.
Nimi Onnenpyörä tulee isosta kiekosta, jonka eri sektoreihin on kirjoitettu pistesummia. Kahteen sektoriin on piirretty rosvo (rosvosektori) ja on myös neljä vuoronohitussektoria (ohisektori). Kilpailija pyöräyttää tätä kiekkoa, ja sen pysähtyessä katsotaan mikä sektori pysähtyi merkkinuolen kohdalle.
Summa-arvonnan jälkeen pelaaja saa arvata konsonanttia, esimerkiksi "N niin kuin nappi". Tutkitaan, onko arvattavassa lauseessa kyseisiä kirjaimia, jos on, onnenpyörän osoittama summa kirjataan pelaajan tilille. Jos kirjaimia oli kaksi, (esimerkiksi sananlaskussa ALKU AINA HANKALAA on kaksi N-kirjainta), summan saa kaksinkertaisena. Tienaamiaan pisteitä saa käyttää vokaalien ostamiseen. Vokaaleja ei voinut kuitenkaan ostaa kahdella vuorolla peräkkäin. Vokaalin ostaminen maksoi 300 pistettä. Halutessaan kilpailija voi yrittää ratkaista lauseen.
Jos onnistuu arvaamaan edes yhden kirjaimen, saa pyöräyttää uudelleen, muuten vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Jos kiekko pysähtyy ohisektoriin, vuoro siirtyy seuraavalle. Jos kiekko pysähtyy rosvosektoriin, pelaaja menettää lisäksi kaikki kyseisellä kierroksella ansaitut pisteet. Vuoro vaihtuu myös, jos kilpailija ratkaisee tehtävän väärin tai ei tee mitään viiden sekunnin kuluessa siitä, kun viimeinen hänen arvaamansa kirjain on käännetty tai arvaa kirjaimen, joka on jo arvattu.
Esimerkkipeli
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ (kilpailija arvaa N) _ _ _ _ _ _ N _ _ _ N _ _ _ _ _ (kilpailija arvaa L) _ L _ _ _ _ N _ _ _ N _ _ L _ _ (kilpailija ostaa vokaalin A) A L _ _ A _ N A _ A N _ A L A A (kilpailija ratkaisee lauseen) A L K U A I N A H A N K A L A A
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti