Oppilas voi olla sujuva lukija, mutta luetun ymmärtämisessä ei hänkään pääse alkua pidemmälle, jos ajatus katkeaa jatkuvasti sanojen jäädessä aukeamatta. Tällaisessa tilanteessa sanavaraston kartuttaminen on tärkeää. Sanavarastoa voidaan kartuttaa monella eri tavalla, pääsääntöisesti mikä tahansa tekstin kanssa tekemisissä oleminen edesauttaa sanavaraston laajenemista. Esittelen seuraavassa hieman konkretiaa.
Synonyymien keräys:
- Kerätään/keksitään esim. lokeroon tai “puun oksille” samoja sanoja eri nimillä: esim. kantasana “mummo”, ja siitä jatkuen “isoäiti”, “muori”...(visuaalinen puoli mukana)
- Piirissä heitetään esinettä ja sanotaan synonyymi edelliselle sanalle (auditiivinen puoli mukana).
- Oppilaat rivissä ja jokainen yrittää muodostaa itsestään kirjaimen ja yhdessä muodostaa synonyymin annetulle sanalle (kinesteettinen puoli mukana).
Käsitteiden avaus etukäteen:
- (Historian) opetuksen kulmakiviä. Voidaan toteuttaa lukuisin eri tavoin. Esim. alias-tyylillä. (vertaisoppiminen)
Interaktiivinen ääneen lukeminen parityönä
- Lukimat-sivuilla todetaan: “Tutkimuksissa on havaittu, että vuorovaikutteinen, interaktiivinen ääneen lukeminen ja siihen liitetty sanojen käsittely, tukee parhaiten sanavaraston karttumista.” Vuorovaikutteisessa lukemisessa uusien sanojen merkitykseen paneudutaan ennen lukemista, lukemisen aikana ja lukemisen jälkeen. Ennen lukemista selvitetään tekstiä silmäillen löytyviä oudoimpia sanoja. Tekstin lukemisen yhteydessä pysähdytään miettimään sanojen kontekstia tarkemmin osana tekstiä. Lukemisen jälkeen voidaan jo keskittyä pohtimaan luettujen sanojen ja lauseiden merkitystä laajemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti