perjantai 16. syyskuuta 2016

Lukemisvalmiuksien harjoittaminen luontoympäristössä

Termillä lukemisvalmiudet viitataan varhaisiin taitoihin, jotka ovat olennaisia lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen kannalta. Varhaislapsuudesta lähtien lapsen lukemisvalmiuksia on mahdollista harjaannuttaa tarjoamalla hänelle mahdollisimman paljon kokemuksia puhutusta ja kirjoitetusta kielestä. Lapsen ja vanhemman/kasvattajan välinen rikas kielellinen vuorovaikutus ja esim. kielellisiä virikkeitä sisältävät leikit, pelit ja tapahtumat ovat arvokkaita.

Lukemisvalmiuksia voi vahvistaa vaikkapa luonnon keskellä. Luontoympäristössä harjoittelu on tehokasta kaikille, mutta erityisesti niille, jotka ovat nopeasti innostuvia ja turhautuvat helposti sisällä istumiseen. On havaittu, että luonnossa oleskelu alkaa jo lyhyessä ajassa laskea verenpainetta ja stressihormonitasoja ja kohentaa mielialaa. Tätä kautta vapautuu kapasiteettia uuden oppimiseen. Luonto tarjoaa mahdollisuuksia moniaistisiin oppimiskokemuksiin ja opeteltava asia voi näin jäädä paremmin mieleen.

Vinkkejä lukemisvalmiuksien harjoittamiseen luonnossa:

- nimetään ympäristössä olevia asioita
- kirjoitetaan vaikka oma nimi multaan, hiekkaan tai lumeen tai kootaan se kävyistä tai pikkukivistä
- valitaan ympäristöstä itselle uusi lempinimi, joka alkaa oman nimen kanssa samalla alkukirjaimella
   (esim. Kaisa Kaarna, Antti Ampiainen, Olli Oksa, Venla Voikukka)
- etsitään/kerätään luonnosta tietyllä kirjaimella alkavia asioita
- leikitään aarteenetsintää
- keksitään luontoaiheisia loruja ja satuja
- 'piirrä ja arvaa' tikulla ja hiekalla/lumella: yksi piirtää, muut arvaavat 

lähteet:
-peda.net/veraja/veteli/keskus/oppiaineet/erityisopetus/vinkkipankki
-sanamaailma.blogspot.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti