Erityisesti lukion reaaliaineiden opiskelussa joutuu lukemaan pitkiä tekstejä, isoja kokonaisuuksia ja useita oppikirjoja (erityisesti yo-kirjoituksiin valmistautuessa). Työlästä, tehotonta ja usein vastenmielistäkin hitaalle lukijalle ja lukivaikeuden kanssa opiskelevalle. Abitreenit-sivustolla lukion erityisopettaja Tuomo Loukomies antaa vinkkejä abeille opiskelumenetelmistä ja lukutekniikoista.
Loukomies neuvoo, että kokonaiskäsityksen ja oman tietorakennelman rakentamisessa voi käyttää useita keinoja. Olennaista on opittavan asian prosessoiminen ja oman käsityksen muodostaminen.
Reaaliaineiden yo-kokeisiin valmistautumisessa Loukomies on käyttänyt opiskelijoiden kanssa menetelmää, jossa kurssikirjojen sisällysluetteloa apuna käyttäen muodostetaan isolle lakanalle/paperille käsitekartta, jossa on vain otsikot. Opiskelija kerää lukiessaan kirjasta tärkeimmät asiat ja täydentää ne lakanaan/paperiin sitä mukaan kun ne oppii ja ymmärtää. Loukomies ehdottaa, että käsitekartassa kannattaa käyttää värejä eri kokonaisuuksien erotteluun toisistaan. Tämä auttaa myös visuaalista muistia ja asiat olla helpommin palautettavissa mieleen myös stressaavassa koetilanteessa.
Loukomies neuvoo, että ota käyttöön sellaisia strategioita, joilla pystyt muodostamaan kokonaiskuvan asiasta itse, käsittelet opittavaa tietoa ajattelun avulla ja muodostat oman tietorakennelman sekä autat muistiasi liittämällä opittavaan tietoon mielenkiintoisia yksityiskohtia ja muistettavia pienempiä kokonaisuuksia.
Ymmärtävän lukemisen vaiheet voisivat olla lukiolaiselle esim. seuraavat:
- Ennakointi (sisällysluettelo, vanhan kertaaminen, otsikot, tekstin jako osiin)
- Tiedon keruu (varsinainen lukeminen, alleviivaukset, muistiinpanot ranskalaisin viivoin jne.
- Prosessointi (Tiivistelmä, miellekartta, käsitekartta, aikajana, sarjakuva jne....)
- Kertaus
Lähteenä Abitreenit-sivusto
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/08/nailla-opiskelutekniikoilla-parjaat-kirjoituksissa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti