Vuorovaikutteinen lukeminen aikuinen/ lapsi
- Lapsi/ oppilas saa valita itselleen mieleisen kirjan tai luettavan kokonaisuuden
Luetaan vuorotellen lause tai pätkä kerrallaan, ensin lapsi sitten aikuinen. Aikuinen voi vaikean sanan tai asiayhteyden kohdalla kysyä oppilaalta mitä tämä tarkoittaa tai päinvastoin- lukiessa pidetään keskustelua yllä. Lopuksi voidaan keskustella koko tarinasta tai pätkästä mikä luettiin yhdessä ja oppilas saa kertoa sen omin sanoin, mitä- ja miksi tapahtui, kuka tai ketkä tarinassa seikkailivat jne. Kirjan kuvia, jos sellaisia tarinassa on, kannattaa hyödyntää. Lopuksi tarinasta voidaan tehdä piirros, maalaus tai oma sarjakuva jne.
- Samaa menetelmää voidaan hyödyntää parin tai ryhmän kanssa pari/ ryhmätyöskentelynä. Oppilaat voivat lukea toisilleen vuorotellen samalla keskustellen (taitava lukija + harjoitteleva lukija) Lopuksi oppilaat voivat tehdä tarinasta piirroksen/ maalauksen/ sarjakuvan ja esittää "oman tarinan" kuvien avulla muulle luokalle. Ymmärtävää lukemista voidaan hyödyntää oman tarinan tuottamisen pohjalta- sadutusta ja luoda sen pohjalta oma tarina sanoin ja kuvin. Yhdistäminen/ eheyttäminen toiseen/ toisiin aineisiin kuten esim. kuvamataitoon, käsitöihin ja omasta tarinasta voi syntyä vaikka nukke tai pöytäteatteri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti