Monilla lapsilla saattaa aluksi olla haasteellista tuottaa itse tekstiä. Kun kirjoittaminen on haasteellista ja hidasta (hienomotoriikka, oikeinkirjoitus), niin tarinatkin jäävät usein lyhyiksi. Seuraava tehtävä vaatii opettajalta vähän vaivaa, mutta on lasten mielestä hauskaa ja motivoivaa.
Tarkoituksena on, että opettaja haastattelee oppilaita yksitellen kuvan tai jonkin muun havainnollistamisvälineen pohjalta ja esittää tarkentavia kysymyksiä. Oppilas ja opettaja luovat yhdessä lyhyen tarinan, jonka opettaja kirjoittaa ylös oppilaan ideoidessa ja sanellessa tarinaa eteenpäin. Kun tarina on valmis, niin oppilas saa itse lukea sen ja keksiä siitä tarkentavia kysymyksiä. Kun kaikki tarinat on tehty, niin voidaan jakaa näitä lyhyitä tarinoita kotiläksyiksi tai pieniksi välipaloiksi.
Lopuksi kaikista tarinoista voidaan koota jokaiselle oma "kirja", jota voidaan kuvittaa aiheeseen sopivilla kuvilla ja piirroksilla.
Yleensä lapsista on todella hauskaa keksiä itse tarinoita ja huomata, että kaikki hassutkin ajatukset on mahdollista kirjoittaa ylös (kirjoittamisella on merkitystä) ja vielä hauskempaa on lukea muiden tarinoita. Luetun ymmärtämiseen tulee aivan uudenlaista tarkkuutta, kun halutaan saada selville, mitä kaveri on oikein keksinyt tarinaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti