Lukuinto-oppaassa vinkattiin kirjaston kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Olemme toteuttaneet sitä yläkoulussa erilaisin mallein. Pienluokat vierailevat kaksi kertaa vuodessa kirjastossa, syksyllä ja keväällä. 7-luokan ensimmäinen kerta on opastettu, jossa kirjastontyöntekijä pitää esittelyn talon tavoista ja palveluista. Lisäksi kaikille hankitaan kirjastokortit. Kirjastossa oppilaita kannustetaan valitsemaan lukutunnille kirja. Oppilaan valmiuksista riippuen kirjan valinnassa avustetaan ja etsitään vaihtoehtoja. Kirjaa luetaan (viikoittain) lukutunneilla. Opettaja lukee myös omaa kirjaansa. Lainauskuitit säilytetään opettajalla ettei palautus pääse unohtumaan. Luetuista kirjoista pyritään tekemään esitelmiä, jotka koristavat luokkien ja käytävien seiniä.
Kirjallisuuden päivän aikoihin koulussa vietetään kirjallisuusviikkoa. Opettajat ja oppilaat tuovat lasivitriiniin omia suosikkikirjojaan ja tekevät niistä mahdollisuuksien mukaan lyhyitä esitelmiä/postereita koulun seinille. Olemme myös toteuttaneet näyttelyn siten, että opettajat ovat koonneet suosikkikirjojaan nuoruusajoiltaan ja elämänsä varrelta vitriiniin.
Luemme paljon sanomalehtien ja aikakauslehtien kolumneja ajankohtaisista aiheista oppitunneilla. Luokassamme on oma pieni kirjasto, josta halukkaat voivat tarpeen tullen napata luettavaa. Kirjastosta löytyy sarjakuvia, tietokirjoja, historiallisia romaaneja jne. Olemme pitäneet myös luokan seinällä top 5 -listaa oppilaiden suosikkikirjoista. Lukuinto vaihtelee nuorten keskuudessa valtavasti. Aina ei löydy innokkaita romaanien lukijoita, mutta jokainen lukukokemus on tärkeä. Hyvä jos intoa voidaan ruokkia monen kanavan kautta ja aina vahingossakin saada jonkun innostumaan lukemisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti