keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Tehtävä luetun ymmärtämisen kehittämiseen

Tehtävä luetun ymmärtämisen kehittämiseen


Otetaan lähtötilanne, jossa lukeminen on jo sujuvaa, mutta luetun ymmärtämisessä on vielä haasteita.

Positiivisen palautteen ja etenkin edistymisen tunne ovat ensiarvoisen tärkeitä. Näistä lähtökohdista kannattaa etsiä sopiva tehtävä.

Lukemisen ymmärtämisen harjoittelua vertaisoppimisen kautta


  • Opettaja kertoo mitä tarkoittaa luetun ymmärtäminen ja miksi se on tärkeää.

  • Opettaja ohjaa miettimään valitun tekstin otsikkoa jo ennen ensimmäistäkään lukukertaa (esim. Matin viimeinen kalareissu). Oppilaat yrittävät miettiä, mitä kaikkea kysymyksiä otsikko herättää ja mitä on mahdollista lähteä tekstistä selvittämään.

  • Oppilaat lukevat tekstin kerran läpi.

  • Oppilaat 3-4-hengen ryhmiin, piirimuodostelmaan. Keskustelevat lyhyesti tekstistä.

  • Opettaja näyttää taululta yksittäisiä tai useita kysymyksiä (riippuen luokan tasosta) liittyen tekstiin.

  • Oppilaat lukevat tekstin vuorotellen ääneen ja pysähtyvät pohtimaan mahdollista vastausta ja kirjaavat sen ylös.

  • Lopuksi pohditaan yhdessä vastauksia, arvioidaan tehtävän haasteellisuutta ja arvioidaan omaa sekä vertaisen toimintaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti