keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Toiminnallisuutta lukemiseen ja kirjoittamiseen

Toiminnallisuutta lukemiseen saa esimerkiksi onkipelin avulla. Tarvitaan keppejä, joiden päässä on lanka ja siinä magneetti. Lisäksi tarvitaan kaloja, joita saa tulostettua ilmaiseksi esim. täältä: http://www.lastenkeskus.fi/tulostettavat-materiaalit/matikasta_moneksi_lisatehtavat/. Kalat tulostetaan, laminoidaan ja leikataan ja niihin laitetaan metallinen klemmari, josta kalat jäävät kiinni. Kalojen taakse kirjoitetaan sanoja, tavuja, lauseita, mitä kulloinkin halutaan treenata. Luokkaan laitetaan kalalampi, josta kaloja voidaan onkia ja lukea. Sanoja voidaan myös kirjoittaa niin, että käydään ongella, luetaan sana, otetaan kala mukaan omalle paikalle ja laitetaan se sana piilossa pulpetille. Kirjoitetaan sana vihkoon, passiin, tussitaululle tms., käännetään kortti ja tarkistetaan sana. Palautetaan sana ja haetaan uusi. Peliä voi varioida monin tavoin pari-ja ryhmätehtäväksi esim. niin, että pyritään saamaan kokonainen loru tai laulun sanat kasattua. Isommilla voidaan käyttää esimerkiksi adjektiivitarinoissa.

Samoja laminoituja kaloja voi hyödyntää luokitteluun, nimeämisharjoituksissa ja matematiikan opiskelussa.

Aarteenetsintä

Toinen mukava tapa hyödyntää kaloja tai jotakin muita kuvia (värityskuvat on hyviä) on piilottaa numeroituja sana- tai lausekortteja esim. koulun käytävälle. Sanoja etsitään ja täytetään korttiin, jossa kaikkien löytyneiden korttien jälkeen koostuu yhtenäinen kokonaisuus: loru, pieni tarina. Ulkonakin tätä voi tehdä pelkkänä etsintänä tai esim. suunnistuksessa. Kuvien tilalla voidaan käyttää myös QR-koodeja, joiden takaa löytyy haettu sana tai teksti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti