keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Lukumotivaatiota lapsille



Open ja luokan kirjaprojekti

Voisin kuvitella, että jos valmistuttuani sattuisin joskus oikein aktiiviselle ja luovalle päälle, saattaisin innostua itse kirjoittamaan luku-uransa alkupäässä oleville oppilailleni jatkotarinan, jonka sisältöön he saisivat vaikuttaa. Aloittaisin kirjaprojektin lukemalla oppilaille valmiiksi kirjoittamani ensimmäisen luvun, jonka tulisi luonnollisesti olla mahdollisimman koukuttava. Luvun luettuani pyytäisin lapsia miettimään, mitä seuraavaksi voisi tapahtua. Kenet päähenkilö kohtaa ja mitä he tekevät? Mitä yllättävää voisi tapahtua? Ehdotukset huomioiden kirjoittaisin seuraavan luvun, josta tulostaisin oman kappaleen jokaiselle lapselle luettavaksi luokassa. Jälleen tarinan tapahtumista ja jatkosta keskusteltaisiin yhdessä, jonka jälkeen oppilaat jäisivät odottamaan jatkoa. Tarinassa voisivat seikkailla mielikuvitushahmojen sijaan luokan oppilaat, mikäli se motivoisi lapsia lukemiseen. Tehtävänäni olisi tietenkin huolehtia siitä, että tarinaa rakennetaan positiivisessa hengessä. Lisäksi minun tulisi pitää tarina juonellisesti koherenttina ja teksti kieliopillisesti hyvänä.

Tarinan valmistuttua kiittäisin oppilaita avusta, koska en olisi ilman heidän apuaan osannut ikimaailmassa kirjoittaa yhtä jännittävää tarinaa. Lopuksi luvut koottaisiin yhteen niteeksi ja jokainen voisi kuvittaa oman kirjansa omilla piirroksillaan tai tulostetuilla kuvilla. Valmiin kirjan lapset saisivat omakseen kotiin. Vanhemmille lähettäisin viestin, jossa kerrottaisiin lyhyesti kirjaprojektista ja toivottaisiin, että heillä olisi aikaa tutustua lapsen kanssa kirjaan. Lisäksi korostaisin, miten paljon merkitsevät pienet yhteiset lukuhetket kotona lapsen lukuinnon herättämisessä ja ylläpitämisessä. Uskoisin kirjaprojektin edistävän lasten myönteistä asennetta kirjoja kohtaan. He saisivat kokemuksen siitä, että vaatimattomalta tuntuva kirja voi tarjota isoja elämyksiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti