Open ja luokan kirjaprojekti
Voisin kuvitella, että jos valmistuttuani sattuisin joskus
oikein aktiiviselle ja luovalle päälle, saattaisin innostua itse kirjoittamaan luku-uransa
alkupäässä oleville oppilailleni jatkotarinan, jonka sisältöön he saisivat
vaikuttaa. Aloittaisin kirjaprojektin lukemalla oppilaille valmiiksi
kirjoittamani ensimmäisen luvun, jonka tulisi luonnollisesti olla
mahdollisimman koukuttava. Luvun luettuani pyytäisin lapsia miettimään, mitä
seuraavaksi voisi tapahtua. Kenet päähenkilö kohtaa ja mitä he tekevät? Mitä
yllättävää voisi tapahtua? Ehdotukset huomioiden kirjoittaisin seuraavan luvun,
josta tulostaisin oman kappaleen jokaiselle lapselle luettavaksi luokassa. Jälleen
tarinan tapahtumista ja jatkosta keskusteltaisiin yhdessä, jonka jälkeen
oppilaat jäisivät odottamaan jatkoa. Tarinassa voisivat seikkailla mielikuvitushahmojen
sijaan luokan oppilaat, mikäli se motivoisi lapsia lukemiseen. Tehtävänäni
olisi tietenkin huolehtia siitä, että tarinaa rakennetaan positiivisessa
hengessä. Lisäksi minun tulisi pitää tarina juonellisesti koherenttina ja
teksti kieliopillisesti hyvänä.
Tarinan valmistuttua kiittäisin oppilaita avusta, koska en
olisi ilman heidän apuaan osannut ikimaailmassa kirjoittaa yhtä jännittävää tarinaa. Lopuksi
luvut koottaisiin yhteen niteeksi ja jokainen voisi kuvittaa oman kirjansa omilla
piirroksillaan tai tulostetuilla kuvilla. Valmiin kirjan lapset saisivat omakseen
kotiin. Vanhemmille lähettäisin viestin, jossa kerrottaisiin lyhyesti
kirjaprojektista ja toivottaisiin, että heillä olisi aikaa tutustua lapsen
kanssa kirjaan. Lisäksi korostaisin, miten paljon merkitsevät pienet yhteiset
lukuhetket kotona lapsen lukuinnon herättämisessä ja ylläpitämisessä. Uskoisin kirjaprojektin
edistävän lasten myönteistä asennetta kirjoja kohtaan. He saisivat kokemuksen
siitä, että vaatimattomalta tuntuva kirja voi tarjota isoja elämyksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti