Yksi tärkeä ulottuvuus luetun
ymmärtämisessä on se, että lukija osaa itse arvioida jatkuvasti omaa ymmärtämistään.
On siis hyvä vastata oppitunneilla valmiisiin, ulkopuolelta annettuihin
kysymyksiin aiheesta, mutta vielä parempaa on se, että oppilas itse kysyy
kysymyksiä lukemastaan. Näin voidaan vahvistaa oppilaan taitoa tukea omaa
oppimistaan.
Kysymysten esittämistä voidaan
harjoitella koko luokan voimin. Kun esimerkiksi oppikirjan kappale on luettu joko
kotiläksynä, itsenäisesti tai yhdessä ääneen tunnilla, kysytään vuorotellen kysymys
siitä. Oppilas keksii siis yhden kysymyksen, esittää sen muulle ryhmälle ja
muut etsivät tai kertovat suoraan siihen vastauksen. Tämän jälkeen vuoro
siirtyy seuraavalle jne. Kysymys voi olla yleinen tai spesifi sisältökysymys, pohdintaa
herättelevä kysymys tai vaikka mielipidekysymys. Näin voidaan hyvin varmistaa sitä, että eri
oppiaineiden vaikeammatkin kappaleet avautuvat kaikille. Tämä ei ole mikään
raketti-idea, mutta ajattelin, että yksinkertaisuudessaan varsin toteuttamiskelpoinen eri
oppiaineissa ja eri luokka-asteilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti