sunnuntai 16. lokakuuta 2016

Kysymykset luetun ymmärtämisen tukena

Yksi tärkeä ulottuvuus luetun ymmärtämisessä on se, että lukija osaa itse arvioida jatkuvasti omaa ymmärtämistään. On siis hyvä vastata oppitunneilla valmiisiin, ulkopuolelta annettuihin kysymyksiin aiheesta, mutta vielä parempaa on se, että oppilas itse kysyy kysymyksiä lukemastaan. Näin voidaan vahvistaa oppilaan taitoa tukea omaa oppimistaan. 

Kysymysten esittämistä voidaan harjoitella koko luokan voimin. Kun esimerkiksi oppikirjan kappale on luettu joko kotiläksynä, itsenäisesti tai yhdessä ääneen tunnilla, kysytään vuorotellen kysymys siitä. Oppilas keksii siis yhden kysymyksen, esittää sen muulle ryhmälle ja muut etsivät tai kertovat suoraan siihen vastauksen. Tämän jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle jne. Kysymys voi olla yleinen tai spesifi sisältökysymys, pohdintaa herättelevä kysymys tai vaikka mielipidekysymys.  Näin voidaan hyvin varmistaa sitä, että eri oppiaineiden vaikeammatkin kappaleet avautuvat kaikille. Tämä ei ole mikään raketti-idea, mutta ajattelin, että yksinkertaisuudessaan varsin toteuttamiskelpoinen eri oppiaineissa ja eri luokka-asteilla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti