Lukusujuvuuden
harjoittelua
Pääsin seuraamaan
lukusujuvuuskerhoa alakoulun orientoivalla käynnillä. Erityisopettaja piti kerhoa
neljäsluokkalaisille kahdella välitunnilla viikossa. Nimeksi oli valittu
Pokemon-kerho, koska se oli oppilaita kiinnostava asia. Oppilailla oli omat
kerhovihot, joihin liimattiin aluksi uusi teksti. Ennen varsinaista tekstiosaa
oli poimittuna tekstin vaikeimpia/pisimpiä sanoja omaan laatikkoonsa.
Harjoitus tehtiin kahdessa osassa:
- Oppilaat lukivat ensin laatikon sanat itsekseen. Sitten opettaja luki ääneen laatikon sanoja ja oppilaiden piti heti sanan löydettyään ”klikata” sitä. Opettaja sanoi myös yhden sanan, jota ei ollut laatikossa testatakseen sitä, löydettiinkö sanat oikeasti.
- Tekstin lukeminen tehtiin minuuttilukuna (tämä tekniikka esitellään mm. Kummi 10:ssä). Jokainen luki tekstiä minuutin ajan niin pitkälle kuin ehti ja laittoi sitten merkin siihen kohtaan mihin oli päässyt. Lukuspurtti tehtiin kolme kertaa ja oppilaat olivat iloisia, kun huomasivat pääsevänsä joka kerta pidemmälle. Sai lukea joko hiljaa mielessään tai hiljaisella äänellä.
Lopuksi oppilaat saivat valita
opettajan monistamista Pokemon-kuvista yhden liimattavaksi vihkoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti