Tartuin tähän aiheeseen, sillä mielestäni koululukeminen ei ole määrältään riittävää monilukutaidon kehittymiseen. Vanhempien aktiivisuudella, kannustukselle ja esimerkillä on tämän, kuten monien muidenkin taitojen, oppimisessa iso rooli. Perheitä pyritään koulun puolesta aktivoimaan, mutta suomalaiskodeissa luetaan lapsille silti hyvin vähän. Aihe on nykypäivänä erityisen tärkeä koko ajan lisääntyvän ruutuajan takia. Lapsen lukumotivaation ylläpitäminen tai lisääminen ei vaadi perheeltä suuria ponnisteluja, iltasatukin on jo jotain. Tärkeää on myös vanhempien myönteinen suhtautuminen lukemiseen ja lukukokemuksista keskustelu lasten kanssa.
Mitä voin tehdä opettajana?
Opettajana voin järjestää perheille teemaillan, jossa vanhemmat ja lapset tutustuvat yhdessä vuorovaikutuksellisti kirjallisuuteen. Teemailta voidaan järjestää vanhempainillan yhteydessä. Illan aikana voidaan tutustua kirjaston tarjontaan tai e-kirjoihin, mikäli ne ovat monille jo nykypäivänä käytännöllisempiä. Tueksi voin pyytää kirjaston työntekijää tai e-kirjoihin perehtynyttä henkilöä, jotka osaavat kertoa vielä enemmän vinkkejä kuin minä. Lisäksi voisin kutsua paikalla kirjailijavieraan. Kotiin mukaan lähtee kasa hyödyllistä materiaalia sekä pitkä lista erilaista kirjallisuutta.
Sekä heikommat että taitavammat lukijat tulee huomioida, jotta motivaatio lukemiseen heillä säilyy. Kirjallisuutta pitää olla monipulisesti eri taitotasoja vastaten. Tärkeää on räätälöidä päivä myös oppilaiden iän sekä kiinnostuksen kohteiden mukaan, jotta kirjat eivät ole esimerkiksi liian lapsellisia. Kaunokirjallisuus ei ole ainoa vaihtoehto, vaan elämäkerrat, sarjakuvat ja tietokirjat ovat myös yhtä hyvää lukemistoa, mikäli lapsi on kiinnostunut enemmän niistä.
Idea: Lukuinto-opas
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti