Sotkamon
kunnan TOPATA-hankkeen (toiminnallinen oppiminen paperilta tavaksi –hanke)
tavoite on edistää alakoululaisten oppimista toiminnallisuuden avulla varsinkin
äidinkielessä ja matematiikassa. Hankkeen sivuilla on paljon videoituja esimerkkejä
toiminnallisuuden lisäämisestä eri luokka-asteille.
Esimerkki
Alkukirjaimen tunnistaminen 1. luokka
1. Yhdessä
päätetään tehtävä tai liike, joka tehdään kun opettaja sanoo tietyllä kirjaimella
alkavan sanan jälkeen. Esim.
l-kirjaimella alkavan sanan jälkeen tehdään lentokone-liike, s-kirjaimen
jälkeen levitetään kädet niin suureksi kuin pystyy
2. Liikkeitä
harjoitellaan yhdessä ennen leikin alkua.
3. Opettaja
luettelee sanoja ja oppilaat tekevät sen jälkeen kyseisen alkukirjaimen
liikkeen.
Lähde
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti