Luetuista kirjoista on hauska päästä keskustelemaan. Lukupiirien muodostaminen on yksi tapa motivoida oppilaita lukemaan; mikäli luokassa suoritetaan lukudiplomeja, oppilaat, jotka lukevat samaa kirjaa, voivat muodostaa lukupiirin. Lukupiiri voi sopia keskenään aikataulun, jossa kirjaa luetaan ja jonka mukaan luetusta keskustellaan. Keskustelut voivat olla lyhyitä päivityksiä siitä, mitä ajatuksia lukeminen on herättänyt tai laajempia pohdintoja luetusta käytettävissä olevan ajan ja oppilaiden toiveiden mukaan.
Lukupiirityöskentely toimii myös silloin, kun koko luokka lukee samaa teosta. Luokasta voidaan muodostaa pienryhmiä, jossa keskustellaan 5-10 minuuttia tunnin aluksi viimeksi luetusta luvusta. Kirjan lukeminen yhdessä sovitussa tahdissa luku kerrallaan tukee oppilaita, joille kirjan lukeminen voi muuten tuntua suururakalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti