lauantai 1. lokakuuta 2016

Toiminnallisia tehtäviä/ tuokioita alakouluikäisille!

Tässä muutamia konkreettisia tuokioita ja tehtäviä, joilla voidaan lisätä lasten lukemisen ja kirjoittamisen toiminnallisuutta alakouluikäisillä.

1.) Etsi kirjain tai sana!
Välineet: Kirjain- tai sanakortit sekä tavaroita.
Kirjain- sanakortteja voi kiinnittää seinille tai laittaa lattialle. Sanat voivat olla tavutettuja tai kokosanoja. Ollaan luokan tai tilan keskellä ja opettaja näyttää lapsille jotain esinettä ja kysyy millä kirjaimella tai etsi kyseisen tavaran sana luokasta (kynä, auto, sakset, kumi jne.) Oppilaat saavat lähteä etsimään kirjainta tai sanaa luokasta ja kun ovat löytäneet sen palaavat hakemaan seuraavaa ohjetta. Opettaja voi antaa erilaisia liikkumisen ohjeita, hyppien yhdellä jalalla, hiipien jne. Ulkona voi käyttää hyväksi kaikkea ulkona olevaa ja kirjaimia ja sanoja voidaan kirjoittaa hiekkaan.

2.) Kuuletko eron?
Istutaan lattialla ja opettaja sanoo sanan, jossa on joko lyhyt tai pitkä äänne- kaksoiskonsonantti tai kaksoisvokaali (kuusi, kuutamo, kummitus, kisa kissa jne.) Jos oppilas kuulee lyhyen äänteen, hän menee esim. lattialle makaamaan ja vastaavasti pitkän äänteen, nousee varpaillaan seisomaan jne.

3.) Millä alkaa?
Jokaiselle lapselle on jaettu samat kolme kirjainkorttia ja opettaja näyttää kuvaa, joka alkaa jollakin näistä kolmesta kirjaimesta ja kysyy, mitä kuva esittää ja millä kirjaimella kuvan sana alkaa. Oppilaat nostavat sen kirjainkortin ylös, jolla olettavat sen alkavan ja yhdessä käydään läpi kuvan sana, sen alkukirjain sekä äänneasu. Lopuksi voidaan harjoitella sanojen oikein kirjoitusta.

4.) Sanapötkö
Oppilaat ovat pareittai tai ryhmissä ja opettaja on kirjoittanut lauseen sanat yhteen pötköön. Ryhmän tai parin tehtävänä on pilkkoa tuo lause kynällä tai saksilla sanoiksi. Lopuksi lauseet kirjoitetaan paperille tai taululle. Lauseiden sijasta voidaan käyttää sanoja ja sanat tavutetaan. Lopuksi myös sanat kirjoitetaan ylös.

Lähde: Tiainen, T ja Välimäki, V. Lukuja liikkuen, tavuja touhuten. PS-kustannus 2015. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti