keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Lukuintoa ja muita hyviä juttuja


Lukuintoa ja muita hyviä juttuja

Lukuinto-oppaassa on monia käyttökelpoisia ideoita eri luokka-asteilla tapahtuvaan opetukseen. Ideoiden toteutuksen ei tietenkään tarvitse rajoittua äidinkielen opetukseen, vaan kirjoista ja erilaisista teksteistä voidaan oppia minkä tahansa oppiaineen sisältöjä. Esimerkiksi draaman keinoin voidaan oppia myös vaikkapa tunnetaitoja sekä sosiaalisia taitoja. Yläkoululaisten – ja miksei alakoululaistenkin – kohdalla voidaan harjoitella argumentointia keskustelemalla luetuista kirjoista ja niiden herättämistä ajatuksista. Oikeastaan on lähes mahdotonta keksiä sellaista oppimisen aluetta, jota ei näiden menetelmien kautta voitaisi lähestyä.

Työskennellessäni esiopetusikäisten lasten kanssa olen päässyt kokeilemaan muutamia Lukuinto-oppaassakin esitettyjä lukemistaitoja tukevia menetelmiä. Tässä niistä muutamia.

Helppo tapa visualisoida vuoden mittaan luettujen kirjojen määrää ja niiden nimiä, joihin voidaan tarpeen tullen palata, on rakentaa ”lukutoukkaa”. Kaikessa yksinkertaisuudessaan seinälle siis kiinnitetään toukan pää (olen antanut lasten piirtää ja askarrella tämän), jonka vartalo alkaa muodostua osio kerrallaan ”palloista” eli värikkäistä ympyröistä, joille on kirjoitettu luetun kirjan nimi. Lukuvuoden lopulla toukka voi parhaimmillaan kiertää vaikkapa pitkälle ympäri luokkahuonetta. Myös draama on toimiva ja motivoiva menetelmä, joka mahdollistaa mm. erilaisten tekstien jatkotyöstämisen lasten kanssa. Luetun kirjan jälkeen oppilaat voivat itse ideoida ja esittää ryhmälle/luokalle kirjan pohjalta syntyneen pöytä- tai nukketeatteriesityksen. Esityksessä voidaan käsitellä vaikkapa kirjassa esiintynyttä teemaa sen synnyttämän eettisen pohdinnan näkökulmasta. Itse olen käyttänyt menetelmää kiusaamisaiheen käsittelyyn lapsilähtöisesti. Myös ns. sadutus on yksi keino saada lapsi tuottamaan kerrontaa. Lapsen alusta loppuun sepittämä satu voidaan lisäksi kuvittaa ja kansittaa, jolloin lapsen tuotoksesta syntyy melkein ihan oikea kirja.

Ääneen lukeminen on esiopetusikäisten kanssa toimiessa käytännössä päivittäin toistuvaa toimintaa. Esiopetuksen lisäksi täydentävään päivähoitoon osallistuvan lapsen päivä on pitkä, joten ääneen luetulle sadulle jää kyllä aikaa vähintäänkin lepohetkellä. Erityisten lukutuokioiden yhteydessä on tärkeää lukea eläytyen. Joskus tähänkin voi yhdistää pöytäteatteria tai lasten mielenkiinnon herättävää rekvisiittaa, mutta välttämättä tämä ei ole tarpeen. Kokemukseni mukaan myös tarkkaavaisuusongelmaiset lapset jaksavat keskittyä pitkänkin kirjan kuuntelemiseen, kun lukeminen toteutetaan riittävän eläytyen. Kirjan kautta voidaan motivoida lapsi keskustelemaan monenlaisista asioista. Lukuinto-oppaassa mainittiin tärkeäksi se, ettei kirjaa lukeva aikuinen piilota omia reaktioitaan kirjaa lukiessaan. Tämä on osa kirjaan eläytymistä, jonka myös aikuinen kokee hyvää lastenkirjallisuutta lukiessaan. Olen itse kokenut tärkeäksi myös sen, että kirjassa esiintyneistä ratkaisuista on voitu keskustella myös kriittisesti, jos tähän on ollut tarvetta; esimerkiksi silloin, kun kirjan loppuratkaisu ei ole tyydyttänyt lasta, joka on odottanut toisenlaista ratkaisua (näin on käynyt myös itselleni – aikuisiässä). Joskus kirjassa tuntuu olevan ristiriitaisuutta tai ulkoasuun tai kieleen liittyviä puutteita, joihin huomio saattaa kiinnittyä. Nämä keskustelut saattavat kuitenkin vaatia oppilaalta jo melko kehittyneitä kognitiivisia taitoja.

Tietokirjat ovat oma lukunsa. Jo tietokirjan tunnistaminen nimenomaan tietokirjaksi lisää oppilaan ymmärrystä erilaisista teksteistä. Osa lapsista uppoutuu niihin intohimoisesti tietyssä kehityksensä vaiheessa. Tätä kannattaa hyödyntää eri tavoin. Olen itse kerran pyytänyt oppilaita tuomaan eskariin heitä kiinnostavan tietokirjan. Tutustuimme sitten näihin kirjoihin vuorotellen yhdessä, mutta niin, että kirjan tuonut oppilas sai ensin itse kertoa kirjasta jotakin. Sitten opeteltiin yhdessä jakamisen taitoja, tiedon etsimistä (”siellä jossain on se maailman myrkyllisin käärme, missä se onkaan?” - taitavimmat osaavat etsiä aakkostetun sisällysluettelon tai sivunumeron perusteella) ja kirjan kunnioittavaa kohtelua. Jatkotyöstäminen on sitten voinut olla vaikkapa askartelua tai piirtämistä/maalaamista kirjojen aiheiden pohjalta (lapsen oma ideointi).

Vielä joskus kokeilisin mielelläni Lukuinto-oppaan innoittamana tietokoneohjelmien ja sovellusten avulla esimerkiksi animaatioiden tekoa, tarinoiden tuottamista ja nauhoittamista (mm. Story Wheel) sekä tietovisojen laatimista (mm. Kahoot), jotka kaikki tarjonnevat paljon mahdollisuuksia oppimisen suhteen oppisisällöistä riippumatta. Isomman joukon yhteisöllisistä projekteista minua kiinnosti erityisesti Lukuinto-oppaassa ehdotettu koko koulun järjestämä kirjamessutapahtuma koulupäivän aikana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti