keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen oppimiskokonaisuutena

Lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen voisi ottaa isoksi usean oppiaineen oppimiskokonaisuudeksi, jossa hyödynnettäisiin ainakin äidinkielen, musiikin, kuvaamataidon ja liikunnan tunteja.

Äidinkielentunneilla luonnollisesti tutustutaan kirjaimiin ja tavuihin, harjoitellaan niiden äänne- ja kirjoitusasuja. Musiikintunnilla harjoitellaan paljon rytmiikkaa, ja opeteltuja tavuja voidaan laulaa ja soittaa. Kun ollaan edetty hieman pidemmälle, voitaisiin alkaa kirjoittamaan itse luokan omaa "tavuräppiä". Äidinkielentunneilla voidaan yhdessä miettiä sanat lauluun, musiikin tunneilla sitten laulaa.

Liikuntatunneilla kannattaa ottaa paljon rytmiä ja motoriikkaa kehittäviä harjoituksia. Kun tavuräppi alkaa muodostua, niin voidaan alkaa liikuntatunneilla suunnittelemaan siihen sopivaa koreografiaa ja rytmileikkiä. Liikuntatunteja (ja myös äidinkielen tunteja) voi hyödyntää myös siihen, että ryhmissä muodostetaan omilla kehoilla kirjaintenmuotoja.

Kuvaamataidon tunneilla voitaisiin tehdä omia kirjainjulisteita, ja valmiiseen tavuräppiin esiintymisjulisteen, kun valmis esitys esitetään koulussa muille oppilaille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti